Thursday, July 30, 2015

♡Tadabbur Kalamullah Syawal 1436H♡



يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً
"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang. "Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)!" [Surah Al-Fajr 27-28]
#Keredhaan Allah hanya boleh dicapai dgn beriman kepadaNya yang Esa lagi Maha Kuasa, taat kpd segala titah perintahNya, tenang dan yakin terhadap janji-janjiNya. Inilah orang yg dinamakan "mutmainnah". Para malaikat memanggil mereka agar kembali ke pangkuan Tuhan mereka dgn mendapat limpahan kasih dan redhaNya.
#Menurut Imam at-Tabari, nafs mutmainnah atau jiwa yg tenang bermaksud jiwa yg sentiasa tenang dan yakin kepada janji Allah. Dia berjanji kepada mereka yg beriman kepadaNya bhw mereka akan mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat. Lalu mereka yg beriman percaya kepada janji tersebut.
#Justeru, orang yg benar2 ingin mencari keredhaan Allah mestilah mengikhlaskan niat, hanya keredhaan Allah yg dicari, bukan sanjungan manusia, bukan pujian orang ramai dan bukan juga kepuasan diri sendiri.
~إلهى أنت مقصودى ورضاك مطلوبى~
Bermaksud: "Tuhanku, Engkaulah yang aku tuju, keredhaanMu adalah pencarianku" [Syair Munajat]
#Rasulullah bersabda:
الْبِرُّ مَا سَكَنَتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ ...
"Kebaikan itu adalah jiwa yg merasa tenang dan hati yg merasa tenteram"... [HR Ahmad, Sahih]
#Saudaraku pejuang2 agama sekelian, jika kita dpt mempertahankan ketenangan hati sehingga sentiasa teguh berada di jalan Allah, apa pun yg terjadi kepada kita, maka bergembiralah, krn kelak saat kita meninggalkan dunia yg fana ini, akan ada yg menyeru kpd kita dgn seruan ini:
"Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang.Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)! Maka masuklahlah ke dalam golongan hamba-hambaKu (yang berbahagia). Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!" [Surah al-Fajr 27-30]
♡Mencapai ketenangan abadi adalah matlamat tertinggi bagi setiap mukmin♡
         -تقبل الله منا ومنكم-

0 comments:

Post a Comment