Thursday, July 23, 2015

Tadabbur Kalamullah 7 Syawal 1436H







لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا
"Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui" [Surah An-Nisak 148]

#Ayat ini menegaskan bhw kata2 yg buruk tidak disukai Allah swt. Jika Allah tidak suka bererti Allah tidak meredhai atau menjauhkan dari rahmatNya. 
#Namun ada mufassir yg berpendapat, termasuk di dlm larangan ini ialah dilarang mendoakan celaka atau keburukan pd orang lain. 
#Yg disukai oleh Allah hanyalah kata2 yg sopan, yg indah, tdk menyinggung perasaan, yg tdk merosakkan akhlak.
# Perkataan إِلَّا مَنْ ظُلِمَ (kecuali dari orang yg dizalimi), merupakan pengecualian, atau rukhsah bagi yg teraniaya/dianiaya.
#Jika perkataan buruk atau doa keburukan itu disampaikan oleh orang yg teraniaya/org yg di zalimi, maka tidak dibenci olehNya bahkan akan dimakbulkan olehNya.

#Rasulullah saw bersabda:
وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ اللَّهِ حِجَاب
"Takutlah kamu pada doa orang yg teraniaya, krn tidak ada penghalang antaranya dengan Allah swt". (HR al-Bukhari&Muslim)
وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ مُسْتَجَابَة
"Takutlah kamu doa orang yg teraniaya, krn sungguh doanya akan dikabulkan" (HR al-Bukhari)
#Sesungguhnya Allah mengetahui apa yg dilakukan oleh manusia samada baik atau buruk walaupun dilakukan secara sembunyi. Allah juga tahu siapa yg zalim, siapa pula yg dizalimi, siapa yg berhak mengungkapkan keburukan, siapa pula yg tidak berhak.
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا
"Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata" [Surah Al-Ahzab 58]

♡Berhati-hatilah kita dlm segala ucapan, perbuatan dan tindakan. Semoga Allah swt sentiasa pelihara kita drp terjebak dgn dosa dan kemurkaanNya♡
~SELAMAT MENUNAIKAN PUASA 6 HARI DI BULAN SYAWAL~

0 comments:

Post a Comment